UPM plywood teahouse puurakennetta

Uutiset

Tiedote. Julkaistu: 09.12.2020, 11:09  Puutuoteteollisuus ry

Tämän vuoden kolmannella vuosineljänneksellä puukerrostaloaloitukset (asuntojen aloitusmäärä puukerrostaloissa) kasvoivat peräti 84 % edellisen vuoden vastaavaan neljännekseen verrattuna, vastaavasti lupamäärässä tapahtui 92 % kasvu. Heinä-syyskuussa aloitusmäärä oli suurin tähän mennessä.

Aloituksissa puukerrostalojen markkinaosuus nousi heinä-syyskuussa 6,5 %:iin. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen lukuihin sekä Forecon Oy:n arvioihin. Hitaan alkuvuoden takia Forecon arvioi kuitenkin puun markkinaosuuden kerrostaloissa koko vuoden osalta jäävän edellisvuosien tasolle noin neljään prosenttiin. Pientaloaloitukset laskivat kolmannella kvartaalilla 17 %.

Asuntorakentaminen jatkuu vahvana pääkaupunkiseudulla

Kaikkiaan rakennusajat ovat pidentyneet erityisesti pääkaupunkiseudulla, mikä tarkoittaa, että asuntoja valmistuu vain hieman vähemmän kuin vuonna 2019. Forecon arvioi rakentamisen lupien kasvaneen kolmannella neljänneksellä 3 %. Asuinkerrostaloissa oli kasvua peräti 58 %. Pientaloluvat kasvoivat 8 %. Muissa kuin asunnoissa luvat vähenivät (-6 %). Suurin lasku oli liike- ja toimistorakennuksissa.

Puu vahvistaa osuuttaan julkisessa rakentamisessa, erityisesti opetusrakennuksissa ja kokoontumistiloissa.

Julkisten opetusrakennusten aloitukset ovat laskeneet selvästi tänä vuonna (-18%). Puisten opetusrakennusten aloitukset ovat laskeneet yleistä trendiä vähemmän. Näin puurunkoisten opetusrakennusten markkinaosuus kasvaa. Opetusrakennuksissa vuoden tammi-syyskuussa puurakenteisten markkinaosuus oli 22 %, kasvua viime vuoteen verrattuna kahden prosenttiyksikön verran.

Kokoontumistiloissa puurunkoisten rakennusten osuus aloituksista vuoden kolmen ensimmäisen kvartaalin aikana nousi lähes 30 %:iin.

Toimitusjohtaja Matti Mikkola, Puutuoteteollisuus ry, p. 040 829 4026

[post_content_en] => [post_content_ee] => [post_content_sv] => [post_title] => Puukerrostalorakentaminen vauhdissa heinä-syyskuussa 2020. Historian suurin aloitusmäärä yhdessä kvartaalissa. [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => puukerrostalorakentaminen-vauhdissa-heina-syyskuussa-2020-historian-suurin-aloitusmaara-yhdessa-kvartaalissa [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-12-09 11:17:50 [post_modified_gmt] => 2020-12-09 09:17:50 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [post_expire] => [vote_status] => 0 ) [_oldAttributes:yii\db\BaseActiveRecord:private] => Array ( [ID] => 1026 [post_author] => 0 [post_date] => 2020-12-09 11:17:50 [post_date_gmt] => 2020-12-09 09:17:50 [post_content] =>

Toimitusjohtaja Matti Mikkola, Puutuoteteollisuus ry, p. 040 829 4026

[post_content_en] => [post_content_ee] => [post_content_sv] => [post_title] => Puukerrostalorakentaminen vauhdissa heinä-syyskuussa 2020. Historian suurin aloitusmäärä yhdessä kvartaalissa. [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => puukerrostalorakentaminen-vauhdissa-heina-syyskuussa-2020-historian-suurin-aloitusmaara-yhdessa-kvartaalissa [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2020-12-09 11:17:50 [post_modified_gmt] => 2020-12-09 09:17:50 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [post_expire] => [vote_status] => 0 ) [_related:yii\db\BaseActiveRecord:private] => Array ( ) [_errors:yii\base\Model:private] => [_validators:yii\base\Model:private] => [_scenario:yii\base\Model:private] => default [_events:yii\base\Component:private] => Array ( ) [_behaviors:yii\base\Component:private] => Array ( ) )