UPM plywood teahouse puurakennetta

Uutiset

LVL-käsikirja on ensimmäinen eurooppalainen LVL:ää (laminated veneer lumber) käsittelevä opas. Se tarjoaa mm. suunnittelijoille ja rakentajille laajan tietopaketin LVL:n ominaisuuksista ja käytöstä. LVL:n liimattu viilurakenne tekee siitä lujan materiaalin rakentamiseen. Tuotetta käytetään palkkeina, laattoina, tolppina, levyinä ja elementeissä: uudisrakennuksista korjauskohteisiin ja teollisuuskäyttöön.

”LVL on yksi kantavien puurakenteiden perustuotteista, mutta tähän saakka sen käytöstä ei ole ollut yhteistä teknistä ohjeistusta. LVL-käsikirja täyttää tämän aukon”, kertoo toimitusjohtaja Matti Mikkola Puutuoteteollisuus ry:stä, joka vastaa käsikirjan julkaisusta. Käsikirjan toteutuksessa ovat olleet mukana myös Metsä Wood ja Stora Enso Wood Products sekä konevalmistaja Raute Oyj.

LVL-käsikirja julkaistiin Forum Wood Building Nordic -konferenssin yhteydessä Helsingissä 26. syyskuuta 2019.

Tutustu sähköiseen LVL-käsikirjaan https://puutuoteteollisuus.fi/faktoja-ja-ohjeita/lvl-kasikirja

Aiemmin Puutuoteteollisuus on ry yhdessä saksalaisen Studiengemeinschaft Holzleimbaun kanssa julkaissut teknisen tiedotteen teollisuuden laatimista LVL:n eurooppalaisista lujuusluokista, toleransseista sekä täydentävistä suunnitteluparametreista. LVL-käsikirjan laskelmat pohjautuvat tähän tiedotteeseen. Tiedote löytyy myös LVL-käsikirjan sivulta yllä olevasta linkistä.

[post_content_en] => [post_content_ee] => [post_content_sv] => [post_title] => Puutuoteteollisuus ry julkaisi eurooppalaisen LVL-käsikirjan. Lehdistötiedote [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => puutuoteteollisuus-ry-julkaisi-eurooppalaisen-lvl-kasikirjan-lehdistotiedote [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-09-26 15:58:06 [post_modified_gmt] => 2019-09-26 12:58:06 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [post_expire] => [vote_status] => 0 ) [_oldAttributes:yii\db\BaseActiveRecord:private] => Array ( [ID] => 753 [post_author] => 0 [post_date] => 2019-09-26 15:30:00 [post_date_gmt] => 2019-09-26 15:30:00 [post_content] =>

[post_content_en] => [post_content_ee] => [post_content_sv] => [post_title] => Puutuoteteollisuus ry julkaisi eurooppalaisen LVL-käsikirjan. Lehdistötiedote [post_excerpt] => [post_status] => publish [comment_status] => closed [ping_status] => open [post_password] => [post_name] => puutuoteteollisuus-ry-julkaisi-eurooppalaisen-lvl-kasikirjan-lehdistotiedote [to_ping] => [pinged] => [post_modified] => 2019-09-26 15:58:06 [post_modified_gmt] => 2019-09-26 12:58:06 [post_content_filtered] => [post_parent] => 0 [guid] => [menu_order] => 0 [post_type] => post [post_mime_type] => [comment_count] => 0 [post_expire] => [vote_status] => 0 ) [_related:yii\db\BaseActiveRecord:private] => Array ( ) [_errors:yii\base\Model:private] => [_validators:yii\base\Model:private] => [_scenario:yii\base\Model:private] => default [_events:yii\base\Component:private] => Array ( ) [_behaviors:yii\base\Component:private] => Array ( ) )
26.09.2019

Puutuoteteollisuus ry julkaisi eurooppalaisen LVL-käsikirjan. Lehdistötiedote